Kasza jaglana w naszej kuchni

Losy narodów zależą od sposobów ich odżywiania.
Anthelme Brillat – Savarin

Kasza jaglana należy do jednych z najbardziej wartościowych i bogatych w składniki odżywcze żywności na świecie. Powinna być spożywana jak najczęściej obok imbiru, kurkumy, czosnku, brokuła, jajek (oczywiście z ekologicznego albo wiejskiego chowu), lnu czy awokado>>

Kasza jaglana jest bardzo smaczna i niezwykle zdrowa. Najbardziej zapomniana z wszystkich kasz, która na większości stołów gości bardzo rzadko. Tymczasem mało kto wie, że należy ona do jednych z najzdrowszych. Jemy ją bardzo często na przemian z kaszą gryczaną, ryżem pełnoziarnistym, quinoa czy kaszą jęczmienną. Staraj się kupować ją z upraw ekologicznych.

Dlaczego akurat kasza jaglana?

Kasza jaglana to bogactwo witamin i składników mineralnych.

Obfituje ona w witaminy z grupy B, lecytynę i posiada więcej soli mineralnych niż pszenica, jęczmień i żyto. Ma również wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci. Składniki te powoli uwalniają się do krwi podczas trawienia, dzięki czemu zapewniają mózgowi stały dopływ energii. Pod względem wartości odżywczej znajduje się na drugim miejscu po kaszy gryczanej. Ma ona nieco mniej białka, witamin B1, B2, fosforu i tłuszczu. Kaszę jaglaną, podobnie jak kukurydzianą, mogą jeść osoby uczulone na gluten. Zawiera ponadto dużo białka, a mało skrobi. Jest lekkostrawna i nie powoduje wzdęć ani fermentacji w żołądku. Ma sporo ważnego krzemu poprawiającego wygląd włosów, skóry, zębów czy paznokci. Warto też wspomnieć, że w jaglance znajduje się również lecytyna, która poprawia pamięć i reguluje ilość cholesterolu we krwi. Ponieważ nie zawiera glutenu, doskonała jest dla osób na diecie bezglutenowej.

Kasza jaglana posiada więc mnóstwo zalet żywieniowych wspomnianych wyżej jak i:

• Jest lekkostrawna i bardzo odżywcza.
• Zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą leczniczy wpływ na stawy. Zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci oraz utrzymuje naczynia krwionośne w dobrym stanie, zapobiegając odkładaniu się w nich cholesterolu. Krzem pełni też funkcję w procesie mineralizacji kości, zapobiega ich odwapnianiu oraz przyspiesza regenerację po urazach. Wpływa także na przemianę materii, ułatwiając odchudzanie. Większość osób ma niestety niedobór tego pierwiastka w organizmie. Przyczyna tkwi w niewłaściwym sposobie żywienia, bogatym w mięso i jego przetwory, w których krzemu niestety nie znajdziemy.
• Dostarcza też witaminy E oraz lecytyny, która poprawia pamięć i koncentrację oraz korzystnie wpływa na stężenie cholesterolu we krwi.
• Jest bogata w antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki.

Niezbędne oczyszczenie organizmu.

Dietetycy chętnie zalecają kaszę jaglaną, szczególnie na śniadanie – gotowaną na wodzie, najlepiej z bakaliami. Taki posiłek, jest nie tylko sycący, ale i lekkostrawny! Kasza ta świetnie usuwa z organizmu gromadzące się toksyny. Dlatego jest też doskonałym produktem oczyszczającym. Warto zastosować choć kilkudniową dietę oczyszczającą na bazie kaszy jaglanej. Zawarte w niej antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki (jedna z przyczyn nowotworów), zapobiegają powstaniu raka. Kaszę jaglaną można jeść na słodko np. gotowaną z jabłkami i cynamonem lub bakaliami. Można ją też podawać na słono – na obiad zamiast ziemniaków lub ryżu. Może być też dodatkiem do zup i farszu na gołąbki czy kotlety jaglane. Kleik z kaszy jaglanej jest najlepszym i jedynym pożywieniem w wielu chorobach, nawet przy przeziębieniu. Kleiki podawane są cierpiącym na choroby przewodu pokarmowego, wątroby, dróg żółciowych, nerek oraz rekonwalescentom po operacjach. Jest to danie lekkostrawne, a przy tym dostarczające węglowodanów. O jej cennych właściwościach możemy się również przekonać przy infekcjach górnych dróg oddechowych. Kasza ta, jak żadna inna, usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, czyli różnego rodzaju śluzy (np. podczas kataru, kaszlu przy chorobach płuc lub oskrzeli). Zdarza się nawet, że dieta jaglana wystarczy, żeby nie brać szkodliwych leków w tym antybiotyków.
Powyższe przepisy to tylko przykłady, warto poeksperymentować samemu z ulubionymi bakaliami i rożnymi pestkami. Dobra jest też po wstępnym gotowaniu zapieczona w piekarniku z masłem, cynamonem i miodem lub cukrem brązowym, a wytrawnie – z oliwkami, suszonymi pomidorami i oregano.

Jak gotować kaszę jaglaną?

Zaczynamy od umycia ziaren (podobnie jak z ryżem, o czym wiele osób zapomina). Można to zrobić pod bieżącą wodą na drobnym sicie, albo płukać parę razy w naczyniu, a następnie odsączyć wodę. Tak przygotowaną kaszę wrzuca się na wrzątek, którego powinno być trzy razy więcej niż kaszy, czyli na 1 szklankę kaszy używamy ok. 3 szklanki wody. Wrzątek lekko solimy np.solą morską (jeśli chcemy) i dodajemy pod koniec gotowania dobry olej np. lniany lub masło – jedną łyżeczkę. Gotujemy na malutkim ogniu pod przykryciem razem 20 minut. Po tym czasie sprawdzamy co się dzieje. Normalnie kasza wchłonie cały płyn i będzie już prawie gotowa i często już to kaszy wystarcza. Jest wtedy sypka i świetna. Wszystko zależy od gatunku oraz garnka. My używamy stalowy o kilku warstwach dna. Jeśli jeszcze jest twardawa (choć rzadko się to zdarza) to dalej możemy ją wstawić do piekarnika (w tym samym garnku i dobrze przykrytą) na następne 20 minut, żeby sobie ‚doszła’. Można również taki garnek z gorącą kaszą odstawić na pół  godziny w ciepłym miejscu, gdzie odbędzie się końcowy proces zmiękczenia.

Znajdź okazję, żeby włączyć kaszę jaglaną do codziennej diety.

Włączając kaszę jaglaną do naszego menu staniemy się bardziej odporni na różne choroby, uzupełnimy niedobory witamin i składników mineralnych. W internecie można znaleźć sporo przepisów dotyczących tej kaszy. Wystarczy wpisać w brata Google: ‚kasza jaglana przepisy’.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *