Korzyści zdrowotne awokado

Uwielbiamy ten owoc, a może to warzywo?

Awokado gości u nas prawie w każdej sałatce składającej się np. z sałaty lodowej czy innej, pomidora, kiełków lucerny czy także innych jak soczewicy czy brokuła, oliwek zielonych i czarnych.

Smarujemy też nim też chleb plus chrzan, pomidorek i jajko na pół twardo. Są to jedne z najlepszych naszych połączeń z tym owocem.

Czy wiesz, że awokado uważane jest na świecie za tzw. super żywność i ma wiele właściwości zdrowotnych?

Takie miano zyskało nie tylko dzięki temu, że posiada wszystko to, co każdy organizm potrzebuje, by przetrwać, ale również przyczynia się do zapobiegania i zwalczania różnych chorób jak Alzheimer, nowotwory, choroby serca, cukrzycy i innych.
Awokado pochodzi z Puebla w Meksyku i jego korzenie sięgają 10000 lat p.n.e. Od 900 roku drzewa awokado były uprawiane w Ameryce Środkowej i Południowej. Od XIX wieku zaczęto je hodować również w Kalifornii. 95% amerykańskich awokado rośnie właśnie w południowej Kalifornii.

Awokado zwane jest też gruszką aligatora. Jest bogate w błonnik, sód, nie posiada cholesterolu, dostarcza ponad 20 podstawowych składników odżywczych, poza błonnikiem, jest bogaty w zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe takie jak omega 3, witaminy A, C, D, E, K, witaminy z grupy B, B12, kwas foliowy i potas.

Pokarmy naturalnie bogate w kwasy omega 3, takie jak awokado, są powszechnie uznawane za tajemnicę zdrowego serca, mózgu i oczu.

Dr Daniel G. Amen, neurolog kliniczny, psychiatra, ekspert w dziedzinie obrazowania mózgu oraz autor bestselleru New York Times „Zmień swój mózg, zmień swoje życie” sądzi iż awokado jest jednym z głównych pokarmów sprzyjających profilaktyce choroby Alzheimera.

Ale to nie tylko zasługa kwasów omega 3, a także zawartości witaminy E.

Międzynarodowe czasopismo Alzheimer’s Disease and Associated Disorders, ogłosiło wnioski wieloletnich badań klinicznych, mówiące o tym, że wysokie dawki witaminy E mogą likwidować wolne rodniki oraz ograniczać nagromadzenie się białek, powodującą utratę pamięci u pacjentów chorych na Alzheimera, powodować cofanie się objawów i opóźniać procesu postępowania choroby.

Dzięki zawartości kwasu foliowego zapobiega powstawaniu splątanych włókien nerwowych związanych z chorobą Alzheimera.

Zalet awokado jest sporo. Tutaj przedstawię tylko kilka:

Tłuszcze nienasycone – mogą pomóc w kontrolowaniu ilości stężenia trójglicerydów we krwi, obniżając poziom cholesterolu we krwi, kontrolują ilość cukru.

Kwas foliowy – reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek; wpływa dodatnio na system nerwowy i mózg, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym; zapobiega uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u rozwijającego się w łonie matki dziecka, ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków; bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego, w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek, reguluje ich podział; usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit; jest czynnikiem anty anemicznym, pobudza procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie czerwonych krwinek; chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).

Luteina – istotna dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, gdyż chroni go przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. Niedawno okryto, że luteina znajduje się zarówno w mleku karmiącej matki, jak i w pępowinie, a to sugeruje, że związek ten może mieć wpływ na przebieg ciąży, a także na stan zdrowia samego dziecka, które przychodzi na świat. Podejrzewa się również, że luteina może chronić stosujące ją kobiety przed rakiem piersi, a pacjentów obu płci – przed zanikami pamięci wywołanymi między innymi przez procesy związane ze starzeniem się organizmu.

Kwas oleinowy i potas – pomagają w obniżeniu cholesterolu i zmniejszają ryzyko nadciśnienia.

Wiele osób nie chce jeść awokado ze względu na jego wysoką wartość energetyczną. Ten owoc ma aż 322 Kcal, ale to nie powinno Cię do niego zrażać. Badania wykazały, że w nim znajduje się 54% włókien, które przyczyniają się do bardzo szybkiego spalania tłuszczu.

Oto kilka prostych przepisów na urozmaicenie diety w awokado:

1) Najprostszym sposobem jest przecięcie awokado na pół i posypanie go przyprawą ziołową lub syropem klonowym.

2) Awokado można pokroić i dodać do sałatki.

3) Posmarować miękkim awokado pieczywo (zamiast masła).

4) Przekroić na pół, wydrążyć pestkę i wypełnić awokado ryżem lub kuskusem (faszerowane awokado).

5) Zrobić z niego sos do surowych lub gotowanych na parze warzyw.

6) Połączone z owocami, awokado, tworzy wartościową i pyszną przekąskę, przystawkę lub deser.

 

JAK NALEŻY PRZECHOWYWAĆ AWOKADO?

Awokado powinno się przechowywać w temperaturze pokojowej do czasu aż nie dojrzeje. Później należy je schować do lodówki. Dodatkowo powinno się znajdować w szczelnie zamkniętym pojemniku, żeby nie dochodziło do żadnych nieporządnych reakcji z tlenem. Połowę awokado można dodawać do różnych sałatek. Jeden plaster może służyć jako dodatek do śniadania. Dodatkowo z połowy awokado, czarnej fasoli, kukurydzy i cebuli można zrobić bardzo dobrą i ciekawą sałatkę. Możesz położyć też plaster awokado na kanapkę. Na pewno będzie dobrze smakowało i dostarczy Tobie wiele właściwości odżywczych. Z awokado więc łatwo jest dbać o zdrowie i spalać niepotrzebny tłuszcz np. w okolicach brzucha. Nie warto wierzyć żadnym mitom dotyczących tego owocu. Awokado naprawdę przynosi dla nas same korzyści. Jeśli będziesz systematycznie spożywać awokado, to dostarczysz sobie wszystko to co najlepsze.

2 myśli na temat “Korzyści zdrowotne awokado”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *